Mössor

I helgen hittade jag ett roligt mönster på mössor där man kombinerat mariusmönstret med smilies, dödskallar eller hjärtan.


Jag satte genast igång att sticka och efter några timmar hade både jag och dottern varsin ny mössa.




Lilltrollets är stickad i silke/alpaca-ull från Drops, den tjockare varianten som tyvärr inte produceras längre.


Min mössa är stickad i Lima, en ull och alpacablandning från Drops.


Mönster kan du hitta här: Smiley-heart-scull-hat

Jag la upp 72 maskor till lillans mössa, det står 82 för barnstorleken i mönstret. Den blev lite stor så nästa gång jag stickar till en 8månaders baby så ska jag bara lägga upp 62 maskor.

Tror för övrigt att mönstret är stort i storleken, min mössa är stickad med 82 maskor och inte 92 som det står för vuxenmössa.
Jag har ganska liten storlek på mössor och hattar, ca 55. 

Jag rekommenderar, oavsett vilken storlek du väljer att sticka längre än de 20 cm som står i mönstret, kanske 23-24cm. Då blir mössa lång nog att nå ner över öronen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar