Nålbindning

På tal om nålbindning.

Nålbindning är en gammal teknik i textilt hantverk, man har hittat fynd helt tillbaka till folkvandringstid, alltså 400-talet e.Kr.
Man använder ullgarn, gärna tvåtrådigt som är enkelt att tova, och en nål i trä, ben, horn eller metall. 

Nålbindningsnålar, bild lånad från Upplands museum.
Själva namnet kommer av att man faktiskt binder garnet runt sig själv med nålen.


Hittade en video på youtube som visar grunden: Nålbindning
och en sida med nålbindning i bilder.


Min första nålbundna pulsvante, lite löst men varm i alla fall =)
På grund av en gammal arbetsskada kan jag tyvärr inte visa själv hur man gör men jag hoppas att ni hittar inspiration via länkarna. 
Kan också tipsa om boken Nålbindning, 12 varianter, ISBN:  91-631-0670-1.
Jag köpte den på Slöjdmagasinet, men den är utgiven hos Västmanlands läns henslöjdsförbund så den finns säkert att hitta på andra ställen också =)



Nålbunden mössa.
Pulsvante i alpaca/silke.

Mitt favoritgarn när det gäller nålbindning är isländskt garn från Álafoss i alla variater, även ospunnet, se här: Álafoss.
De har väldigt fint garn och dessutom är isländsk ull nästan världsberömt för bra kvalitet =)

Jag var på besök i fabriken när jag var på Island 2008. det var en häftig upplevelse att gå runt där bland allt garn =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar