Babysettet

För en tid sedan så stickade jag ju ett babysett utan bestämd mottagare. Har tagit lite fler bilder som jag gärna vill visa =)

Jag provade en ny teknik för att göra knytband till mössan, sk i-cord. Det var kul, gick fort och var inte alls så krångligt som det kan se ut! 



En i-cord får du genom att först lägga upp mellan 4 och 8 maskor, beroende på hur tjockt garn du har och hur tjockt band du önskar. Jag la upp fyra maskor. Sticka första varvet som vanligt men när du stickat sista maskan ska du ta tråden bakom maskorna, ganska stramt så att det inte blir glipor, och börja på nytt varv från första maskan istället för att sticka ett avigt varv. Fortsätter du så får du till slut ett band som drar ihop sig själv =)



Som ni såg i förra inlägget så består sättet av en mössa, vantar och socktofflor. 
Socktofflorna var också en ny utmaning, har ju tidigare stickat spiralsockar, men ville prova något nytt.
Mönster hittade jag i boken från Nøstebarn. Enkelt och bra beskrivning, men det finns säkert fler bra på internet.








Mönstret till vantarna har jag stickat efter tidigare och det hittar du här: babyvantar.


Här ser ni hela sättet igen.

På tal om annat så har Oslo-anoraken fått ta en liten paus då jag först var tvungen att vänta på garn i vad som kändes som en evighet (ca en vecka) och sen stickar jag fel två gånger på raken när det var dags att börja minska inför halsen och hättan. Vilket resulterade i att jag var tvungen att ta upp ca en decimeter bägge gångerna. Suck! 

Men, men, har i alla fall det garn som behövs och hoppas på att få tillbaka sticklusten strax!

Till nästa gång! =)

Saga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar