Min "väntehylla" just nu


Lite blandat som ligger på "väntehyllan" just nu, både skönlitteratur och faktaböcker. I tillägg kommer de kursböcker som ska läsas denna terminen men de kanske jag berättar om i ett annat inlägg.


Istvillingarna, som den heter på svenska, fick jag låna av min (tvilling)syster tidigare i vintras. Jag började lite smått men just då hade jag lite mycket att göra och läsa att den glömdes bort. Så jag har den framme på skrivbordet i väntan på att läslusten ska komma tillbaka. 
Boken handlar om en liten familj som försöker komma vidare i livet efter att en av deras tvillingdöttrar plötsligt dör. Spännande och väldigt nära inpå med tanke på mina egna erfarenheter som tvilling.
Bilden är hämtad från Goodreads


De fyra böckerna nedanför kom upp som rekommendationer efter att jag lagt in 
The Girl on the Train - Paula Hawkins (recension här) på Goodreads. Ser fram emot att läsa allihop 😊
Bilden är hämtad från Goodreads

Bilden är hämtat från Goodreads

Bilden är hämtad från Goodreads

Bilden är hämtad från Goodreads

På högskolan som jag studerar vid finns det massa olika studentorganisationer och grupper som du kan bli med i och jag har valt att ta del av högskolans satsning på FairTrade. Så när denna boken kom in på biblioteket där jag jobbar, så var det ett lätt val att ta med den hem, för att ta chansen att lära mig mer om vad FairTrade egentligen är för något och vad man har lyckats åstadkomma hittills i arbetet. Min högskola är för övrigt Norges första FairTrade-högskola, något som är lite häftigt faktiskt 😃
Bilden är hämtad från Goodreads

Genom mitt intresse för klimatförändringarna och allmän samhällsstruktur och dess ändringar snubblade jag över den här boken, Collapse av Jared Diamond. Jag har inte hunnit så långt i den ännu, bara läst några kapitel. Men jag var faktiskt tvungen att lägga den ifrån mig då den fick mig att börja tänka ganska dystopiskt och depressivt. Han skildrar en detaljerad bild av hur tidigare samhällen har gått under och varför vi i vårat samhälle är på samma väg, och varför det antagligen är för sent att bryta utvecklingen. Inte helt upplyftande, men väldigt intressant och viktigt! 
Bilden är hämtad från Goodreads

Mina studier inom natur och miljö har gett mer intresse på ganska många områden, däribland gifter och kemikalier som vi kommer i kontakt med dagligen genom mat, hushållsprodukter, kläder osv. Därför passade jag på att köpa dessa två böcker av Katarina Johansson när jag hittade de till nedsatt pris i höstas. Blir spännande (och läskigt) att läsa!
Bilden är hämtad från Goodreads

Bilden är hämtad från Goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar