A Court of Thorns and Roses - Sarah J. Maas


Bokrecension : A Court of Thorns and Roses av Sarah J. Maas



Från baksidestexten på Goodreads

When nineteen-year-old huntress Feyre kills a wolf in the woods, a beast-like creature arrives to demand retribution for it. Dragged to a treacherous magical land she only knows about from legends, Feyre discovers that her captor is not an animal, but Tamlin—one of the lethal, immortal faeries who once ruled their world.


As she dwells on his estate, her feelings for Tamlin transform from icy hostility into a fiery passion that burns through every lie and warning she's been told about the beautiful, dangerous world of the Fae. But an ancient, wicked shadow grows over the faerie lands, and Feyre must find a way to stop it . . . or doom Tamlin—and his world—forever.

Som väldigt många andra böcker jag läser nu för tiden så hittade jag denna genom
"recommended for you" -funktionen i min Kindle-app.  Den fungerar på ungefär samma sätt som rekommendationerna på Spotify, Netflix och andra strömmningssidor, bara att detta är böcker.
Jag läser i princip alla böcker (utom kurslitteratur) som e-böcker på min Xperia Tablet. 
För övrigt ett helt fantastiskt sätt att läsa böcker på, antingen via Kindle-appen, eller en annan e-bokläsare. Enda anledningen till att jag inte läser kurslitteratur på samma sätt är att jag inte får med mig den typen litteratur om jag inte har möjlighet att använda överstrykningspenna 😉 Dessutom så är det allt som oftast så att jag bara läser böcker en gång, och jag har som regel inget behov för att spara på böcker jag inte kommer att läsa igen. Frånsett om det är en bok jag vill kunna "ta på" och minnas, eller i de få tillfällen jag faktiskt läser om boken. Och då känns det extra bra att inte köpa böcker för att så behöva kasta, skänka bort eller på annat sätt göra sig av med boken. Det blir ju gärna en del kilo böcker under ett år...

Hur som helst!
A Court of Thorns and Roses, var som sagt inte en bok jag hittade själv, utan mer att jag snubblade över den i Kindle-appen. 

Sarah J. Maas har tidigare skrivit serien "Trone of Glass", som handlar om den unga lönnmördaren Celaena Sardothien och hennes kamp för att hitta sanningen om henne själv och de runt henne. En mycket bra serie förresten som jag gärna vill rekommendera- A Court of Thorns and Roses utspelar sig dock i ett helt annat universum och på andra premisser. 

Boken följer Feyre, en ung kvinna som när hon är ute och jagar mitt i vintern, kommer i vägen för en stor varg. En varg hon skjuter för att kunna sälja skinnet och på så vis få tillräckligt med pengar för att försörja sin familj.
Problem uppstår när det visar sig att de inte var en vanlig varg, utan en av de fruktade alverna/älvorna (faeries). En av hans fränder kommer till Feyre nästa morgon för att kräva ersättning för dådet. 
Han tar helt sonika med sig Feyre till sitt hemland, på andra sidan muren. 
Tamlin, som han heter, tar henne med till sitt gods och förväntar sig att hon ska leva resten av sitt liv under hans kontroll, allra helst utan större protester från hennes sida. 

Allt eftersom tiden går ser Feyre att allt inte är som det ska i det vackra landet, och hon kastas in i ett politisk och magiskt maktspel.

Jag måste erkänna att jag, som vanligt, var något skeptisk till boken. Väldigt ofta nu för tiden så blir jag enbart besviken på böcker i fantasygenren, och jag var rädd att detta skulle vara ytterligare en sådan upplevelse. 

Som tur var, blev detta snarare en läsfest. Det var svårt att lägga boken ifrån sig. Den engagerar från första stund, och jag ville bara fortsätta läsa för att få se hur det går för Feyre och Tamlin. 
Karaktärerna är bra beskrivna, och de flesta känns som en helt naturlig del av boken och att de tillför viktiga egenskaper för att föra historien framåt. Ofta kan det gärna presenteras ett gäng personer som tillför lite eller ingenting till själva berättelsen, och som mer upplevs som pynt och utfyllnad än som essentiella delar i berättelsen.

Men som sagt,inte här. Jag upplevde att alla hade sin plats och att de tillförde något varje gång det presenterades en ny individ. 

Själva berättelsen, kan väl att klassas som en helt normal ungdomsfantasy. Spänning, romantik, stark kvinnlig huvudkaraktär, oväntade händelser, mörka planer, maktspel och intriger. Jag gillar det! 
Som läsare kastas du ut i en värld som känns både välbekant och okänd ut. Du vet inte vad som väntar runt nästa hörn och författaren lyckas med att överraska när man minst anar det. För även om berättelsen kan trassla in sig i välkända hjulspår, så händer det många gånger att det motsatta sker, eller att det du trodde kom till att ske bara var ett skuggspel så att du inte skulle genomskåda händelseförloppet i förtid. 

Jag har redan läst del två A Court of Mist and Fury, och väntar otåligt på del tre som ska komma senare i vår! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar