Äntligen är den klar!!


Här är den, så här ser den ut!
Min C-uppsats, bachelorarbete, bacheloroppgave. 
En uppsats som jag har arbetat med i ett år är äntligen klar, och jag känner faktiskt att den är något jag kan vara stolt över 😄



Det hela startade med en affisch utanför kontoret till studievägledaren på mitt institut på högskolan. De sökte mastergradsstudenter som var intresserade i att skriva masterarbete om hur klimatet påverkar kvaliteten på äpplen. 🍎🍏
Jag frågade lite försiktigt om det var möjlighet att vara med i projektet på bachelornivå/kandidatnivå, och fick till svar att "ja, det borde väl gå att ordna!"
Jag fick prata med den tilltänkta handledaren och blev förespeglad en fältbaserad uppsats som skulle se på klimatförändringarna och hur äpplets utveckling eventuellt påverkas av denna. 

Så ut i fält drog jag, hela sommaren (april-september) minst en gång i veckan. 
Massa foton (som bl.a. kan ses här: äpplebilder), anteckningar och insektsbett blev det! 

Så började skrivarbetet... För att vara helt ärlig höll jag på att ge upp flera gånger.. Inte nog med att jag behövde lära mig ett helt nytt dataprogram för statistik (jag som aldrig studerat statistik!), utan hela uppsatsen måste göras om flera gånger då vi halvvägs ut i arbetet kommer fram till att tema och problemställning inte kan genomföras, utan att jag helt måste byta inriktning på arbetet. 
Grafer och tabeller måste göras om och jag var tvungen att starta från början med litteratursök.. Inte speciellt kul.. Detta ledde dessutom till att jag inte kunde lämna in arbetet när det egentligen skulle vara klart, utan hela min utbildning blir förskjuten en termin eftersom bachelorarbetet räknas som en termins studier, 30 studiepoäng...


Men till slut, i slutet av oktober var jag klar och efter att arbetet blivit genomgått av handledare och diverse andra intressenter (familjen) så blev den inlämnad till min examinator den 9 november.

Nu återstår en muntlig redovisning och opponering den 6 december och sen har jag äntligen min bachelorgrad (kandidatexamen) inom ekologi och naturförvaltning! 😍

Om allt går som planerat så startar jag så på master/magisterutbildningen efter nyår! Det blir spännande!

Just nu har jag lite ledigt, om man nu kan kalla det det eftersom jag ändå jobbar nästan 50% på högskolebiblioteket 😉

Annars går det just nu mest i brödbak och läsande i soffkroken, skönlitteratur för en gång skull! 

Håller just nu på med bland annat denna (varför bara läsa en bok i taget, när man kan läsa många?)
Recension kommer på bloggen så småningom!

Ha det gott tills🍎 vi ses igen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar